dinsdag 28 april 2015

The little things

I got me lots and lots of fabric scraps, heaps, you could say. I'm sure most if not every sewer has got the stacks, bags or piles of little scraps they couldn't find it in their hearts to throw away, right? To save just in case they ever come in handy again. Cause the prints are just too good, or the colours, or just cherishing the memory of finding that particular special fabric.

But for me it's also about being eco conscious: to utilize as much as possible of something I buy. Because through the act of buying I take on the responsibility for using it properly and making sure that as little as possible is wasted. Cause the world has enough waste, way too much waste allready - I want to be as small a part of that as I can be.
This conscious buying&utilising not only applies to fabrics, but also to food, packing, utility services etc. Offcourse I'm not perfect and offcourse I can also make selfish choices when buying certain things. But I'm striving to get the perfect (for me) synergy between my wants and the world's needs.

So, about those fabric scraps: I was ready to put some of them to use et voila - wallets were born. I had a lot of fun making these; I never make stacks of similar pieces, so the repetetive nature of this task was a new experience; I liked it.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb een shitload aan stofrestjes, hele hopen zou je wel kunnen zeggen. Volgens mij hebben de meesten, zo niet alle naaisters wel voorraadjes, zakken of kasthoekjes vol kleine stofjes die ze maar niet weg kunnen gooien, toch? Om te bewaren voor ├íls. Omdat de print gewoon te goed is, of de kleuren, of omdat ze de herinnering koesteren aan het vinden van dat ene stofje. 

Maar voor mij gaat het vooral om het milieu-bewustzijn aspect: om zoveel mogelijk te gebruiken van hetgeen wat ik koop. Want met de daad van 'kopen' neem ik de verantwoordelijkheid om het goed te gebruiken en om er zo weinig mogelijk van te verspillen. Want de wereld heeft al genoeg, zelfs al veel te veel troep - ik wil een zo klein mogelijk deel daarvan uitmaken.
Dit bewust kopen&gebruiken doe ik niet alleen met stofjes, maar ook met eten, verpakkingsmaterialen, nuts-gebruik, etc. Natuurlijk ben ik niet perfect en ik maak ook egoïstische keuzes in het kopen van sommige dingen. Maar ik streef naar de (voor mij) perfecte synergie tussen mijn willen en de wereld's behoeftes.

Dus, over die stofresten - ik was eraan toe om ze ook echt te gebruiken et voila: portemonneetjes! Leuk om te maken; ik maak nooit een stapel van dezelfde maaksels, dus de repetetieve aard van deze taak was een nieuwe ervaring; ik vermaakte me prima.
And find this one here.

I'm currently making another batch of wallets, so keep your eye on the shop! By the way, some of the fabrics I used for the wallets I also used for other Knapzak items. Or even clothes for myself, that's how much I like those fabrics!
-------------------------------------------------
Ik ben nu bezig met nog een stapeltje portemonnee's, dus hou m'n shop in de gaten! Sommige stofjes die ik in de portemonnee's verwerkte gebruikte ik ook voor andere Knapzak items. En zelfs voor kleren voor mezelf, zo gaaf vind ik die stoffen!
 A top for the shop, made of the same fabric as the first wallet. You can find it here.
I also made a pair of leggings out of it for myself. Still my favorite!
 The inside of the second wallet is made of this printed cotton. You can find the dress here in the shop.
 The inside of the next wallet is made of the same fabric as this high waist skirt. Which you can find here.
That fourth wallet...I bought those curtains (yes, that's curtainfabric!) some years ago, and I haven't found a print after that which I loved more. I also made this gilet for the shop out of it, which you can find here.
My favorite summer coat, made a couple of years ago and I'm still loving it.
That last wallet, the inside is made of left overs after the refashioning of this dress. You can find it here in the shop.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen